Detta är en teknisk demonstration. Alla personnamn och personuppgifter är fiktiva. Eventuella likheter med verkliga personer är helt tillfälliga.

Kommunens Kontaktcenter - Beslutsstöd

Senast uppdaterad: 4 april 2025, 09:30
Totalt inkommande (t.o.m 30/5-25)
Besvarade
Missade
Samtal 30 maj 2025

Ärendefördelning per kategori

Ärendetyp enligt ROSA-metodiken

Senaste ärenden

ID Kund Kategori Medarbetare Tid Ärendetyp Status Åtgärd
Visar 1-10 av 147 ärenden

Vanligaste kategorierna

Fördelning per processteg

Fördelning av ärendetyper per kategori

Kategori Information/vägledning Administrativ hantering Utredning/beslut Totalt

Status på ärenden per kategori

Ärendeprogressflöde

Behov per processteg

ROSA-fördelning över tid

Processtegskartläggning: Bygglov

1
Vägledning
752 ärenden
66% 12% 2%
2
Ansökan
67 ärenden
55% 35% 10%
3
Komplettering
53 ärenden
38% 53% 9%
4
Väntar beslut
94 ärenden
36% 34% 30%
5
Fått beslut
100 ärenden
36% 22% 42%
6
Ändringar/avslut
45 ärenden
40% 15% 45%
Information/vägledning
Administrativ hantering
Utredning/beslut

Statusfördelning av ärenden

Uppföljning av vidareförmedlade ärenden

Förvaltning Vidareförmedlade Bekräftade Åtgärdade Svarstid (timmar)

Vanligaste åtgärderna för avslutade ärenden

Inkommande samtal per månad

Inkommande samtal per veckodag

ROSA-metodiken för ärendeklassificering

I Information/vägledning (Grönt)

Ärenden där medborgaren behöver information, upplysning eller vägledning. Detta kan innefatta frågor om processer, tjänster eller kontaktuppgifter. Dessa ärenden kan normalt hanteras direkt av kontaktcenterpersonal utan vidarebefordran.

Exempel: Allmänna frågor om öppettider, avgifter, svarstider eller vem man kontaktar i olika ärenden.

A Administrativ hantering (Gult)

Ärenden där medborgaren behöver hjälp med administrativa processer, såsom att fylla i blanketter, få hjälp med e-tjänster eller uppdatera befintlig information. Dessa ärenden kräver ofta viss systembehörighet men inte specialistkompetens för beslut.

Exempel: Hjälp med e-tjänster, statusuppdateringar på pågående ärenden, och att lämna in enklare kompletteringar.

S Utredning/beslut (Rött)

Ärenden som kräver utredning, bedömning och formella beslut av specialister. Dessa ärenden vidareförmedlas till sakkunniga inom respektive förvaltning. Kontaktcenter registrerar och vidarebefordrar dessa ärenden men hanterar dem inte själva.

Exempel: Överklaganden, bedömningar av komplexa ärenden, eller ansökningar som kräver djup fackkunskap.

ROSA-metodiken hjälper oss att effektivt kategorisera och prioritera ärenden baserat på komplexitet och hanteringsnivå. Genom att analysera fördelningen av ärendetyper kan vi optimera resurser och förbättra service till medborgarna.

© 2025 Kommunens Kontaktcenter. Dashboarden är en prototyp.